Saturday, March 5, 2011

सिन्धी ग़ज़ल जो जन्मदाता
- नारायण श्याम

"हुजे जा खाण ख़ूबियुन जी, ऐं ऐबन खां बिन्ह आजी
न पंहिंजी ज़िंदगी अहिड़ी, न पंहिंजी शाइरी अहिड़ी"

पंहिंजी शाइरी ऐं ख़ुद बाबत अहिड़ो निउड़त वारो नज़रियो रखण वारे सिन्धी ग़ज़ल जे पितामह नारायण श्याम जो जन्म 22 जुलाई 1922 ते सिन्ध जे खाही क़ासिम गोठ में थियो हो। विरहाङे खां पोइ देहलीअ में पोस्ट आफिस में आडिट डिपार्टमेंट में क्लर्क जे पद सां पंहिंजी नोकरी शुरू कयाईं ऐं पोइ उन ई खाते में हेड क्लर्क जे पद तां रिटायर थियो ।
10 सालन जी उमिर खां ई शाइरीअ में दिलचस्पी हुअण करे हुनमें शाइरीअ जो शऊर ऐं समझ बि शिदत सां उभिरी । शाइरीअ जो शौक़ु करे इंटरमीडिएट जे इम्तिहान वक्त़ हिक डींहुं पेपर ई कोन ई सघियो । कविता जे इन शौक़ करे ई हू पंहिंजी शाइरीअ में नवां-नवां प्रयोग करे सघियो ऐं उनखे नवां आयाम बख्शाईं।
नारायण श्याम हिकु गम्भीर, जियासू साहित्यकार ऐं महान रचनाकार हो।विरहाङे खां पोइ चाहे सिन्धु हुजे या हिन्द, हम वक्त सिन्धी शाइरन में संदस नालो सभ खां मथे हो ।
नारायण श्याम क़ुदिरत जो सचो पूजारी हो। हुन पंहिंजी शैली ऐं कल्पना शक्तिअ ज़रीए इंसानी सुभाअ ऐं क़ुदिरत जी हर हिक रचियल शइ ते पंहिजो क़लमु हलायो ऐं उनखे हिकु नओं रंगु, नई माना ऐं नओं इज़िहार बख्‍िशयो । इन मामले में शाह अब्दुल लतीफ भिटाई खां पोइ सिन्धी शाइरीअ में नारायण श्याम जो मटु ‍ब‍ियो को कोन्हे। संदस दिमाग़ में हलंदड़ विचारन में हर वक्त को न को प्रयोग जन्मु वठंदो रहंदो हो ऐं इहोई संदसि कविताउन में नज़र ईदड़ दूरांदेशी ऐं गूनागूनियत जो सबबु आहे ।
नारायण श्याम खां अगु फारसी ऐं उर्दू जे असर सबब सिन्धी शाइरी हुस्नो-इश्क, मयकदे, शराब-शबाब ऐं ‍फ़‍िलासाफीअ ताईं महदूद हुई, पर हुन इनखे नवां अणछुहियल मोज़ूअ, नवां प्रितीक, नयूं तश्बीहूं ऐं नओं इज़हार ॾई सिन्धी शाइरीअ खे मालामाल कयो। ‍फ़‍िलासाफी सां गडु हुन पंहिंजी शाइरीअ में संदस पारां भोगियल डुख ऐं सूर, बियन जे गोढ़न भरियल हयातियुन, लिकल हसिरतुन जो बख़ूबी अनोखो असरू छडींदड़ चिटु चिटियो आहे। चवे थो :-
"लुड़्क अखिड़ियुन मां गड़ी ‍‍गिल ते किरन, उनखां अगे
मुस्कुराहट खे लबन ते जे नचाईं, त मञाइं
श्याम ! खु़द मौतु बुधी, मस्तु थी झूमे ऐं नचे
‍ज़िंदगीअ जी सा मधुर रागि‍णी गाईं त मञाइं।"

हू काफी आशावादी कवि हो :


"कहिड़ी दुनिया मुठीअ जी गाल्हि करियूं?
लुड़िक उघु खिल ख़ुशीअ जी गाल्हि करियूं

गुल कोमाणा खणी त पोइ छा थियो
वेहु टिड़ंदड़ कलीअ जी गाल्हि करियूं

मौत ते रोइबो बि, पर हाणे
मुरिकंदड़ कलीअ जी गाल्हि करियूं।"

नारायण श्याम कविता, गीत, ग़ज़ल, तराईल, हाइकू, रुबाई, दोहा, सोरठा वग़ैरह शाइरीअ जी हर सन्फ ते क़लम आज़माई। संदस कविताउन जे मजमूए "वारीअ भरियो पलांदु" ते मर्कज़ी सरकार साहित्य अकादमी एज़ाज अता करे संदस क़दुरशनासी कई।
श्याम खे हूंअं त मुल्क जे सभिनी पवित्र नदियुन लाइ आदरु, श्रद्धा ऐं प्यारु हो पर "सिन्धु" खे हुन माउ जो स्थानु डींदे चवे थो :-

"गंगा जमुना अमृत-अमृत, लेकिन थञु त सिन्धु आहे ।"

सिंध्युन जे वहिंवार में पंहिंजी माउ जी बोलीअ लाइ तिरस्कार जे रुख डिसंदे खेस सिन्धी भाषा ख़त्म थियण जो अंदेशो हो, जेको हुन हिन तरह ज़ाहिर कयो :-

"अला! इएं न थिए जो किताबन में पढ़िजे,
त, हुई सिन्धु ऐं सिन्ध वारन जी बोली ।"
या
"चवन था- "श्याम ! तुंहिंजो क़दुर अॻते हली थींदो",
त सचु सिंधीअ जे लइ ज़िंदह रहण जी हीअ दुआ आहे।"

अहिड़ो डपु हुअण खां पोइ बि हू आशावादी हो, चवे थो :-


"सिन्धु खे कोन छडाए को सघे सिन्ध्युन खां,
सिन्धु सिन्ध्ययुन में वसे, सिन्धु हुते, सिन्धु ‍हिते ।"

छो त: "मुल्कु बणे थो मिट्टीअ सां न, मगर माण्हुन सां।"


सिंधु लाइ संदस ओसीड़ो हिनन बिन सिटुन में झलके थो :


"रोई - रोई हाइ, मूं जा चांडोकी छडी,
तूं ई चंड बुधाइ, अजु भी आहे सिन्धु में ?"

जापानी कविता "हाइकू" खे सिन्धीअ में "तस्वीरूं" जे नाले सां आणे हन उनखे हिक नई औज बख्शी ।कुझु मिसाल ‍‍डिसो:-
"सूरन में हिक नारि भे भिनीअ जे वेल
साम्हूं अंब जे वण मंझां सन्हिड़ो-सन्हिड़ो चन्द्रमा
कोइल जी गूंजार । माक भिनल राबेल ।"

"तारन संदी बारात कीअं छिनां ही फूलु
सींधियूं ख्वाह सुहागिण्यूं टिड़ियलु इएं ई शाख ते
माणिन सागी रात। साईं, पवे क़बूलु ।"

"सेन्वर चढ़ियलु तलाउ, छो थी छेड़ीं छेरि ?
डेडर टपो डिनो मगर सुहिणीअ वारी चालि ते
लहिर्युन जो न लखाउ । पंहिंजा पेर न हेरि ।"

समूरे मुल्क जे सिन्धी ऐं कच्छी भाषाउन जे विद्वान अदीब पारां सदीअ जी अहिड़ी आला शख्स़ियत ऐं संदस समूरे रचनाकर्म जी छंड-छाण संदस ई मौजूदगीअ में करण लाइ मर्कर्ज़ी साहित्य अकादमीअ पारां 11 ऐं 12 जनवरी 1989 ते
आदीपुर में हिकु सेमीनार कोठायो वियो हो । उन वक्त शायद इहो पहिर्यों मोक़ो हुजे हा, जहिं कंहिं सिन्धी साहित्यकार जी संदस मौजूदगीअ में उनजे रचनाकर्म ते को सेमीनार थी रहियो हुजे हा। पर क़ुदिरत खे शायद इहो मंज़ूर कोन हो। सिन्धी साहित्य जी दुनिया में 10 जनवरी 1989 जो डींहुं सदियुन ताईं कारे डींहं जे रूप में याद कयो वेंदो रहंदो छो जो उन डींहुं सिन्धी साहित्य जो सिजु हमेशा-हमेशा लइ बुडी वियो । सिन्धी भाषा जे वीरान चमन में हाणे श्याम जी बांसुरीअ जो मधुर आवाज़ गूंजिजणु बंदि थी वियो, बस खेस पसण लाइ वाइड़न वांगुर लिया पाए रहिया आहियूं । हू पाण चई वियो हो :-
"आंउं त हिकु आवाज़ु, फ़िज़ा में गुमु थी वेंदोसाइं, मूंखे डिसण लाइ, पोइ गगन में वाझ वडा विझिजाइं।"

इहो बि चयो हुआईं त :-

"वक्‍तु़ ईदो जो मिलण खां ई परे हूंदुस मां,
मुंहिंजो भुलिजी बि कहिं कोन तो वीचारु कयो,
मुंहिंजे गीतन जा पन्ना ई पिया हूंदइ भरिसां
वक्‍तु़ ईदो जो मिलण खां ई परे हूंदुस मां ।"

श्याम पंहिंजन ग़ज़लन, कविताउन, बैतन, गीतन, दोहन, सोरठन, तस्वीरुन,
रुबाइयुन सां सिन्धी साहित्य खे खू़ब मालामालु कयो पर शायद अञा बि कुझु बह्तरीन डियण जी संदस तमन्ना बाक़ी हुई, तहिं त चवे थो:-
"के गीत एकान्त में मूं गाया आहिन,
के गीत मूं दुनिया खे बुधाया आहिन,
मेठाजु हयातीअ जो मगर तिनमें आ,
जे गीत चपन ते ई न आया आहिन।"
- भवान बाबाणी
bhagwanbabani@gmail.com

मोब- 09893397340

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